fbpx

Rzodkiewka – zwana królową nowalijek. Mała, zgrabna i pięknego koloru powoduje, że w okresie wiosny mamy ją bardzo często na swoich kanapach. Uważam, że mimo swojego pięknego koloru jest niedocenianym warzywem.  Od tysięcy lat znane są jej właściwości zdrowotne i odżywcze. W starożytnym Egipcie, Grecji twierdzono, że poprawia wzrok, usprawnia intelekt, poprawia pamięć, uzdrawia organizm.
Dziś współczesna fitoterapia poleca stosowanie rzodkiewki w wielu dolegliwościach, ponieważ zostały odkryte jej najlepsze właściwości

Rzodkiewka ma właściwości antybiotyczne, działa bakteriostatycznie, grzybobójczo, drenuje nerki i wątrobę, pobudza łaknienie i trawienie, poprawia ukrwienie organizmu, porost włosów, działa przeciwbólowo, przeciwkrzywicze, przeciw szkorbutowo, wykrztuśnie, żółciotwórczo i żółciopędnie.

NA CO JEST DOBRA RZODKIEWKA?

– na kaszel – działa wykrztuśnie
– na porost włosów
– na trawienie – wspomaga trawienie i łaknienie
– na niestrawność
– na reumatyzm
– na wysokie ciśnienie

JAK PRZECHOWYWAĆ RZODKIEWKĘ?

Zaleca się kupować rzodkiewkę w czasie, kiedy jest na nią sezon.
Smakuje zupełnie inaczej, niż  np. w grudniu. Jeżeli już ją zakupisz lub wyrwiesz ze swojego ogródka, zadbaj o to, aby była dłużej świeża.

Rzodkiewkę wraz z liśćmi włóż do pojemniczka z wodą i wsadź do lodówki. Jeżeli masz pojemnik na warzywa to umieść warzywo właśnie w tym miejscu, ale pamiętaj, że w pojemniku jest woda.
Nie usuwaj liści, liście możesz wykorzystać do sałatki, koktajlu.   

Rzodkiewka – kalorie (kcal), wartości odżywcze (w 100 g)

Wartość energetyczna – 16 kcal
Białko ogółem – 0.68 g
Węglowodany – 3.40 g (w tym cukry proste 1.86)
Tłuszcz – 0.10 g
Błonnik – 1.6 g

Witaminy

Witamina C – 14.8 mg
Witamina A – 7 IU
Ryboflawina – 0.039 mg
Witamina B6  – 0.071 mg
Tiamina – 0.012 mg
Niacyna – 0.254 mg
Kwas foliowy –  25 µg
Witamina K – 1.3 µg

Minerały

Wapń – 25 mg
Potas – 233 mg
Fosfor – 20 mg
Sód – 39 mg
Magnez – 10 mg
Żelazo – 0.34 mg
Cynk – 0.28 mg